mijn standpunt over sport en cultuur

Sportbeoefening is een bezigheid in Berlaar die veel gedaan wordt. Gelukkig, want sporten houdt een mens jonger en gezonder! Er zijn diverse sportmogelijkheden in clubverband, maar ook individueel. In clubverband zijn het meestal verenigingen die werken met mensen op vrijwilligersbasis. een héél belangrijk sociaal engagement!

Om de nood te kunnen inschatten werd er een sport-masterplan opgesteld. Het resultaat daarvan is dat er overeenstemming is dat er in de nabije toekomst een nieuwe sportaccommodatie zal worden gebouwd. Dat is belangrijk voor iedereen! Er zijn ook vele sportclubs die sporten aanbieden in eigen infrastructuur. Ook deze clubs verdienen de beste ondersteuning voor hun werking vanuit het beleid.

We moeten trachten om accommodatie aan te bieden of te ondersteunen voor zoveel mogelijk sporten. De sportraad is een belangrijke schakel in dit geheel. Afgevaardigden van alle erkende sportclubs kunnen hun zeg hebben in dit adviesorgaan. De signalen vanuit deze raad dienen ernstig te worden genomen. Er zijn natuurlijk altijd sporten die moeilijker aan bod kunnen komen bij gebrek aan de nodige infrastructuur. Er dient te worden bekeken in hoeverre deze sporten toch hun gading kunnen krijgen in Berlaar, of dat we dit beter regionaal organiseren.

Een goede communicatie vanuit de gemeente naar de inwoners betreffende de mogelijkheden die er zijn per sport is noodzakelijk.

Sport is er voor iedereen van  jongeren, kinderen, volwassenen tot senioren.

Op vlak van cultuur heeft Berlaar ook tal van verenigingen die op allerlei vlakken zorgen voor sociaal contact en culturele activiteiten. Deze verenigingen werken kwasi allemaal met vrijwilligers die veel tijd en energie steken om de vereniging zo goed en origineel mogelijk te laten draaien.

Het is een noodzaak dat deze verenigingen goed ondersteund worden zodat ze met beperkte eigen middelen toch voor een bruisend Berlaar kunnen zorgen. We dienen  als gemeente te zorgen dat er een goede en betaalbare infrastructuur komt waarin diverse culturele activiteiten kunnen worden beleefd.

Ik wil me ten volle inzetten voor een sport- en cultuurbeleid voor IEDEREEN!