BELEID EN VISIE

Berlaar is een kleine landelijke gemeente. Dit heeft zowel voor- als nadelen.

Het grote voordeel is dat we hierdoor dichter bij de mensen staan. Er is meer rechtstreeks contact tussen de bewoners en het gemeentebestuur, waardoor we als bestuur veel meer voeling krijgen met wat er leeft onder de Berlaarnaren.
Een nadeel is dat er heel wat zaken uitgewerkt moeten worden die in alle gemeenten van toepassing zijn. Door de beperkte omvang van Berlaar moeten deze taken door een beperkte groep van mensen opgenomen worden. Zowel administratief als technisch is dat soms een grote uitdaging.

VISIE

Om onze gemeente goed draaiende te houden, zijn er mensen met een visie nodig. Mensen die een goed zicht hebben op de kansen van de toekomst. Met mijn expertise vanuit het bedrijfsleven en mijn engagement in het verenigingsleven kan ik mee richting geven aan deze visie. Maar dat alleen is niet voldoende om verandering op gang te brengen. Om als gemeente te groeien, is er een sterke ploeg nodig die deze gemeenschappelijke visie samen draagt. Daarnaast moet een optimale samenwerking met de interne diensten, medewerkers en partners deze visie omzetten naar een commitment tegenover onze inwoners.

MISSIE

Vanuit een sterke visie wordt een missie ontwikkeld.
Onze missie is om wonen en leven in Berlaar zo aangenaam mogelijk te maken. Omdat we als bestuur dichtbij onze inwoners staan, kunnen we ons een duidelijk beeld vormen van alle noden en verwachtingen.


De gemeentelijke diensten hebben rechtstreeks contact met onze inwoners. Deze diensten (bevolking , administratieve diensten en uitvoerende buitendiensten) zijn er voor alle inwoners en moeten daarom zoveel mogelijk afgestemd zijn op hun noden. We willen deze diensten dan ook verbeteren om maximaal tegemoet te komen aan de verwachtingen.

BELEID

Vanuit de missie en de visie wordt het beleid bepaald. Voor mij zijn volgende zaken belangrijk:


• een gezond financieel beleid, een noodzakelijke basisvoorwaarde
• een goed gebalanceerde dienstverlening
• de ondersteuning van de interne diensten met de nodige competenties
• een goede samenwerking met het middenveld

DOELSTELLINGEN

Voor een optimale dienstverlening zonder obstakels of frustraties zijn volgende acties noodzakelijk:


 Verdere stappen zetten om het ICT-beleid te ondersteunen. Digitale loketten en digitale mogelijkheden voor de bewoners zijn daarin prioritair.


 Blijven streven naar een beter en soepeler contact met de gemeentediensten door een verbeterde communicatiestructuur en aangepaste digitale mogelijkheden.


 Verbeteren van de bereikbaarheid van de gemeentediensten, wat bijdraagt tot een sterker contact tussen de gemeente en haar inwoners.

Voor een economisch groeiende gemeente is het belangrijk om het middenveld een stem te geven in het gemeentebeleid. Inspraak vanuit het middenveld is dan ook mijn streefdoel.

STRATEGIE

Een duidelijk plan van aanpak is nodig om doelstellingen te realiseren.
Ik zie vooral meerwaarde in het naast elkaar plaatsen van verschillende strategieën. Dat betekent kritisch durven kijken naar plannen en dingen in vraag durven stellen om een gezond en efficiënt beleid te garanderen. Door strategieën te verbreden is het eenvoudiger om in te spelen op veranderende omstandigheden.

UITVOERING

Om plannen uit te voeren, zijn er mensen nodig. De bestuursploeg en de ondersteunende diensten moeten samen zorgen voor de vertaalslag van de strategie naar een strak uitvoeringsplan.

De gemeente heeft hiervoor een professioneel team van medewerkers, die de visie en missie van het bestuur delen en graag een bijdrage leveren vanuit hun eigen vakgebied.


Gezien de kleinschaligheid van onze gemeente is het af en toe nodig om samen te werken met andere besturen, met intercommunales of met externe bedrijven. In dat geval is het belangrijk om de werkzaamheden goed op te volgen en te beheersen.